از بین بردن لکه فرش

از بین بردن لکه فرش

برای از بین بردن لکه فرش یک سری روش‌های آسان و خانگی وجود دارد. کافی است یکی از این روش‌ها را بر اساس نوع لکه برگزینید. با این تفاسیر پاک کردن لکه چای از روی فرش شیوه‌ای متفاوت با از بین بردن سوختگی فرش دارد. البته که همین روال بر از بین بردن لاک ناخن و مانند اینها از روی فرش نیز حاکم است.

پاک کردن لکه چای از روی فرش

لکه چای جزو آن لکه‌هایی است که باید بلافاصله پاک شود وگرنه به خورد تار و پود فرش می‌رود و آن وقت برای پاک کردنش زحمت زیادی به گردنتان می‌افتد. اکنون به سرعت مراحل زیر را برای پاک کردن لکه چای از روی فرش انجام دهید:

ابتدا لکه را با شامپو فرش یا دیگر مواد مخصوص لکه‌گیری فرش تمیز کنید.

اگر لکه چای برطرف نشد آنگاه به سراغ مخلوطی از سرکه سفید و آب بروید. لازم است که این ترکیب در تماس مستقیم با لکه قرار بگیرد. برای این کار می‌توانید از اسفنج یا پارچه‌ای نرم کمک بگیرید. سپس ۵ الی ۱۰ دقیقه زمان بدهید تا مخلوط سرکه سفید و آب به لکه چای نفوذ کند. در نهایت از آب سرد برای شستشوی محل لکه استفاده کنید.

از بین بردن سوختگی فرش

برای از بین بردن سوختگی فرش ابتدا باید ببینید که چه چیزی آن را سوزانده است؛ زیرا پاک کردن لکه سوختگی ناشی از سیگار به شیوه‌ای متفاوت با سوختگی‌های زغال، اتو و غیره است.

۱- برطرف کردن سوختگی فرش با سیگار

  • پیش از هر کاری از کاغذ سمباده برای ساییدن سوختگی استفاده کنید.
  • سپس از یک جارو برای تمیز کردن فرش استفاده کنید.
  • حالا نوبت به سوختگی‌هایی می‌رسد که از سمباده جان سالم به در برده‌اند. با قیچی آن‌ها را بچینید.
  • از اینجا به بعد اگر هنوز لکه‌ای باقی مانده باشد باید به سراغ محلولی از آب اکسیژنه و آب بروید. کافی است با یک پارچه مقداری از محلول را روی لکه سوختگی بمالید. سپس محل سوختگی را بشویید و به خوبی خشک کنید.

۲- بر طرف کردن سوختگی فرش با زغال

برای سوختگی زغال نیز به همین شیوه عمل کنید. با این تفاوت که بعد از قیچی کردن باید از لایه قطوری شامپو فرش استفاده نمایید. بعد از خشک شدن نیز روی محل سوختگی را جارو برقی بکشید. اگر باز هم جواب نداد، به محلول رنگ‌بر (نوع ضعیف آن) احتیاج پیدا می‌کنید.

۳- برطرف کردن سوختگی فرش ناشی از اتو

یک سوختگی سطحی که رنگ آن به زردی گراییده را با پیاز ‌می‌توانید از بین ببرید. کافی است پیازی را از وسط نصف کنید و روی سوختگی فرش بگذارید. سپس آن محل را با آب سر بشویید و از شر لکه خلاص شوید.

از بین بردن لاک ناخن از فرش

اگر لاک هنوز خیس است با یک قاشق آن را از سطح فرش بردارید. سپس از پارچه یا یک حوله برای پاک کردن لکه لاک استفاده کنید. منتها هر بار باید با قسمت تمیز پارچه به لکه ضربه‌هایی مداوم بزنید؛ یعنی اصلاً فکر پاک کردن لکه به صورت معمولی را نکنید؛ چرا که باعث پخش شدن لکه و درگیر شدن سایر قسمت‌های فرش می‌شود.

سپس به سراغ لاک پاک کن ‌های فاقد الکل یا شیشه پاک‌کن و غیره بروید؛ اما به هیچ وجه فکر استفاده از استون یا وایتکس به سرتان نزند. در نهایت با استفاده از یک پارچه تمیز محل لکه را به صورت ضربه‌ای خشک کنید.



علت زرد شدن فرش ماشینی بعد از شستشو و راه حل آن

زرد شدن فرش‌های ماشینی بعد از شست و شو ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • شوینده بی کیفیت و نامناسب
  • بد و غلط شستن فرش
  • آب‌گیری نشدن فرش به طور کامل و صحیح

برای رفع این مشکل فرش را مجدداً و این بار به شیوه‌ای درست بشویید. از سوی دیگر می‌توانید قسمت‌های زرد شده را با محلولی از آب نمک و سرکه تمیز کنید. البته نه تماس مستقیم بلکه پارچه‌ای را با این محلول مرطوب کرده و سپس به کار بگیرید. اگر این محلول برای رفع زردی فرش جواب نداد آنگاه جوش شیرین را جایگزین نمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید